10 tapaa käyttää Alias-kortteja: Näin autat lasta Alias-pelissä (10/10)
Olen kirjoittanut yhdeksän vinkkiä Alias-korttien käytöstä – linkitän kaikki vinkit tämän jutun loppuun. Sarjan viimeisessä osassa pelataan Aliasta aivan oikeasti. Tai ainakin melkein. Kerron, kuinka lasta voi auttaa kehittymään Alias-pelissä ja kuinka peliä voi pelata, vaikka tuottamisen taitoja olisikin vielä vain vähän.
Alias-sananselityspeli on monipuolisia kielellisiä taitoja vaativa peli, jonka perusidea lienee kaikille tuttu: sanoja selitetään toisille pelaajille (tai oman joukkueen jäsenille) mahdollisimman nopeasti ilman kohdesanan sanomista missään muodossa. Usein lapsi osaa arvata aikuisen tai isomman lapsen selittämiä sanoja ennen kuin hänellä on riittävästi taitoja selittää sanoja itse. Auttamalla lasta taidot kuitenkin karttuvat usein nopeasti.
Kaikkein tärkein vinkki on: kaikki lapsen sanaselitykset hyväksytään. Luultavasti lapsi nimeää aluksi kuvia ja sekin on hienoa. Aikuinen voi nimeämisen jälkeen vaikka kysyä: onko se siis eläin/syötävää/tavara? Tai todeta kuvassa olevan asian olevan eläin/syötävää/tavara. Näin lapsi saa mallin, että yläkäsitteen kertomisesta.
Hyvä tapa harjoitella on, että aikuinen valitsee etukäteen lapselle sopivia kuvia selitettäväksi. Kuvien on hyvä olla sellaisia, jotka aikuinen on aiemmin selittänyt, ja jotka ovat lapselle tuttuja. Kuvissa on hyvä toistua samat (2–3) yläkäsitettä, jotta lapsi saa toiston kautta harjoitusta. Lapsen kerrontataitoja voi tukea myös laittamalla apukuvia näkyville. Apukuviksi valitaan lapsella olevien kuvien mukaan samaan yläkäsiteryhmään kuuluvat kuvat, jotta lapsi voi näyttää tai aikuinen voi pyytää lasta kertomaan, minkä kuvan kanssa “samaan porukkaan” lapsella oleva kuva kuuluu. Toki apukuvat voi myös piirtää. Silloin apukuvia voi laajentaa vaikka piirtämällä eläimen alle siivet, kaksi jalkaa, neljä jalkaa, korvat jne. Kuvat ohjaavat lapsen ajattelua ja siten myös sananselitystä.
Jos selittäminen on lapselle vaikeaa, voi aikuinen kysellä kuvasta: Onko se eläin? Osaako se uida? Onko sillä siivet? Onko sillä kaksi jalkaa? Mitä muuta siitä voisi kertoa? (usein lapsi vastaa tähän kertomalla värin). Asioiden selvitessä aikuisen on hyvä antaa lapselle sananselitysmallia kertaamalla kuulemaansa: Kuvassa on eläin, jolla on siivet ja kaksi jalkaa jne.
Osa lapsista alkaa selittää tuttuja sanoja hienosti hetken harjoittelun jälkeen. Osalle asioiden kuvaileminen on hankalampaa. Tärkeää on säilyttää peli-ilo. Siksi muistutan tärkeimmästä vinkistä uudelleen: Kaikki lapsen sanaselityksen hyväksytään.
Tässä vielä koottuna kaikki aiemmat 10 tapaa käyttää Alias-kortteja -sarjan postaukset:
- Nimeäminen ja luokittelu
- Lauseen rakentaminen
- Millainen se on?
- Kohti kielellistä tietoisuutta
- Kuvasta tarinaksi
- Mistä kuvasta kerron?
- Mistähän pappa tykkäisi?
- Sijainti- ja paikkakäsitteet
- Nopea nimeäminen
Sarja päättyy tähän. Peli-iloa!