10 tapaa käyttää Alias-kortteja: Mistä kuvasta kerron (6/10)
Alias-korttien käyttövinkit jatkuvat! Mitä kaikkea korttinipulla voikaa tehdä!

Aikuisista Alias saattaa vaikuttaa helpolta ja hauskalta ajanvietepeliltä. Ja sitähän se tietysti onkin! Mutta kun Aliasta katsoo kielenkehityksen näkökulmasta, on kyseessä vaativa ja monia kielellisiä taitoja yhdistelevä peli.
Jotta Aliasta voi pelata “oikeasti”, täytyy kielellisten taitojen olla vahvoja. Mutta onneksi taitoja voi harjoitella paloissa, peliä voi pelata ainakin melkein oikeasti pienemmilläkin kielellisillä taidoilla. Kuudes tapa käyttää Alias-kortteja on hyvä esimerkki siitä. Nyt kerrotaan kuvasta, ja toisen täytyy arvata, mistä kuvasta kaveri kertoo – kuulostaa ihan aidolta Aliakselta, eikö totta!
Helpotetaan kuitenkin hieman ja laitetaan kortit pöydälle. Kortteja voi olla kaksi tai kaksikymmentä, ja kortit voi kuulua yhteen tai useampaan yläkäsiteryhmään. Mukana voi olla myös lapsen taitojen mukaan yksi tai useampi kuva, joka on lapselle uusi, koska kuten tiedämme: kieli kehittyy kokemuksista.
Aikuinen tietenkin taitavana kielenkäyttäjänä säätää kertomisensa lapsen tason mukaan – ja antaa samalla mallia kerronnasta. Vinkit voivat olla helppoja (Se on eläin, joka haukkuu) tai vaativampia (Tämä ei ole eläin eikä syötävä, mutta näitä voi ostaa kaupasta kaikissa sateenkaaren väreissä. En laittaisi näitä hienoihin juhliin, mutta päiväkotiin tai töihin nämä sopivat hyvin.)
Tärkeää on myös, että välillä on lapsen vuoro kertoa. Aivan ensimmäisellä kerralla lapsi usein joko sanoo “tuo on koira” tai osoittaa tarkoittamaansa kuvaa. Ja se on ihan hyvä niin. Aikuinen voi nimetä kuvan ja kertoa siitä vaikkapa yläkäsitteen verran lisää. Hiljalleen lapsen taidot karttuvat, ja pian peliin voidaan lisätä kuvia ja vuorotella kertomisessa.
Ai mitä voi ostaa kaikissa sateenkaaren väreissä? No tietenkin verkkareita.