Satakieliohjelma
  • Mikä Satakieliohjelma?
  • Yhteystiedot
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Tietopankki
    • Satakieliohjelman julkaisut
      • Ilo kommunikoida
      • Syntymästään kuurosokeat lapset ja sisäkorvaistute (pdf)
      • Kuulovammainen lapsi harrastaa (pdf)
      • Yhteistyötä yhteisellä foorumilla (pdf)
      • Lapsi kuulolla -kirja
      • Lapsi ja sisäkorvaistute (pdf)
      • Alustavia tutkimustuloksia 2006-2012 sisäkorvaistutteen saaneiden lasten kommunikaatiomuodoista sekä päiväkoti- ja koulupaikoista (pdf)
      • Katsaus kielen käyttötaitoihin (pdf)
      • Checklista för pragmatiska färdigheter (pdf)
    • Tutkimuskoonnit
    • Satakieliseminaarien teemat ja julkaisut
    • Luentotiivistelmät
  • Yhteistyökumppanit
  • Vertaistukihenkilöt
4.6.2019

10 tapaa käyttää Alias-kortteja: Kohti kielellistä tietoisuutta (4/10)

Kielellisen tietoisuuden taidot ennakoivat lukemisen ja kirjoittamisen taitojen heräämistä. Kielellisellä tietoisuudella tarkoitetaan kykyä havainnoida kieltä ja sen rakenteita, ikään kuin taitoa tutkia käyttämäämme kieltä sisällön lisäksi myös yläpuolelta katsoen: Ovatko sanat lyhyitä vai pitkiä? Kas, nämä kaksi sanaa kuulostavat melkein samalta! Kakka eikun kakku, hih hih.

Kielellinen tietoisuus herää normaalissa kielenkehityksessä noin viiden, kuuden ikävuoden tuntumassa. Jo aiemminkin, 3–4-vuotiaana, lapset osaavat jatkaa aikuisen aloittaman sanan silloin kun sana on tuttu ja/tai se liittyy käsillä olevaan tilanteeseen. Esimerkiksi kirjaa lukiessa tätä on hyvä kokeilla ja harjoitella. Missä on kar-(hu)? Tuolta juoksee koi(ra)! Näin lapsi alkaa hiljalleen tarkkailla kieltä tietoisesti, vaikka varsinaiset kielellisen tietoisuuden taidot eivät olekaan vielä ajankohtaisia.

On tärkeä muistaa, että kieli kehittyy kokemuksista. Samoin tekevät tietysti kielellisen tietoisuuden taidot. Jo aivan pienen lapsen kanssa lorut, riimittelyt ja sanojen rytmittäminen tavujaolla tukevat kielen rakenteiden omaksumista. Lapsen kanssa käsien taputtaminen tavurytmissä on aivan pientenkin mielestä hauskaa! Kun lapsella on kieltä niin paljon, että hän osaa kertoa päivän tapahtumista, voidaan yhdessä aikuisen kanssa alkaa leikin varjolla pohtia, mitkä sanat alkavat samalla tavalla (auto ja aurinko, koira ja koivu, kirja ja kirves). Alias-kortit toimivat tässä hyvänä leikkiin juurruttajana. Kun lapsi vasta harjoittelee kielen rakenteita ja ikää on vähän, vastuu sanapareista on tietysti aikuisella. Mutta kun lapsi kuulee samankaltaisuuksia, kehitys kohti vahvaa kielellistä tietoisuutta saa vauhtia.

Alias-korteista voi isommat lapset etsiä samalla äänteellä/kirjaimella alkavia (tai loppuvia) sanoja. Aikuinen jatkaa listaa: Myös avaruus, automaatti ja ahdinko alkavat muuten a-kirjaimella! Kun kielellisen tietoisuuden taidot ovat jo vahvat, voi lapsi itsekin keksiä samalla äänteellä alkavia sanoja esimerkiksi Alias-korttien rykelmästä. Rivissä olevien korttien kirjoitetut sanat on muuten kätevä peittää vaikka kirjalla tai kartongilla, näin kirjaimet eivät paljasta alkuäännettä.

Pelailemisiin!

LUKUILOA: Norsu joka tahtoi nukahtaa Satakieliohjelma 20 vuotta: Satakielen lentoon lähtöä seuraamassa

Related Posts

Blogi, Blogit

ARKIKUNTOUTUS KASVAA LAPSEN MUKANA – osa II

Arkikuntoutus kasvaa lapsen mukana

Blogi, Blogit

Arkikuntoutus kasvaa lapsen mukana

Supermarsu

Blogi, Blogit

LUKUILOA: Supermarsu ja Rosvo-Rasvis

Tulevat tapahtumat

Tällä hetkellä ei ole tulevia tapahtumat.

Tilaa uutiskirje

Etsi tietoa sivulta

Anna palautetta

Anna palautetta!

Ota yhteyttä!

Satakieliohjelma

00400 HELSINKI

Katso täältätarkemmat yhteystiedot.

Tukemassa