10 tapaa käyttää Alias-kortteja: kuvasta tarinaksi (5/10)
Tarinan kerronta on taito, jossa yhdistyy todella moni kielellinen osataito. Mutta pienemmilläkin kiellellisillä taidoilla voi kertoa tarinoita – jo muutama sana riittää, kun kokemuspohja on yhteinen.
Eräs pieni asiakkaani, jolla on tuotettua kieltä vielä hyvin vähän, ilahdutti minua ja perhettään kertomalla viiden sanan tarinan: minä pupu puu syö rikki. Miten upea tarina pupun talvisista puuhista, jotka paljastuivat kevään tultua! Kimmokkeena tälle tarinalle oli antamani esimerkki. Kerroin kirjassa olevaan jänis-kuvaan viitaten, että olin aamulla nähnyt viisi pupua, ja harmittelin, että talvella nälkäiset puput olivat syöneet omenapuita.
Pienen ystävän silmät syttyivät: heillä oli käynyt samoin! Ja niin hän kertoi tarinansa: Minä pupu puu syö rikki eli meidänkin pihalla on käynyt pupu syömässä omenapuita, ja nyt puiden oksat ovat katki ja rungot ovat vahingoittuneet! Hämmästynyt ja surullinen ilme vahvistivat tarinan voimaa. Mutta samalla kasvoilta paistoi valtava ilo, hän oli kertonut ensimmäisen tarinansa. Yhteinen ilo tarinasta jäi varmasti molempien mieleen – ja sen jälkeen pieniä tarinoita on kerrottu jo monia.
Tarinoiden kertomisen kimmokkeena voi toimia yksi kuva. Treeniä taito vaatii, mutta kun aikuinen antaa esimerkkiä, kertoo pieniä, lapsen tasoon sopivia tarinoita, oppii lapsikin kertomisen saloja. Tarinat voivat olla tosia, kuten pupusta kertova tarina, tai satuja. Sitäkin kannattaa harjoitella yhdessä, että onko tarina totta vai satua (se on samalla niitä medialukutaidon ensiaskeleita).
Tarinan kertomista voi alkaa harjoitella, kun lapsi osaa nimetä kuvia ja rakentaa ehkä pieniä lauseita – pieniä tarinoita ne lauseetkin parhaimmillaan ovat. Kun taito alkaa karttua, ja lapsi osaa kertoa tarinoita luovasti, voidaan pöydälle heittää korttipakasta uusi kortti, joka on liitettävä tarinaan tavalla tai toisella.
Millaisen tarinan sinä kertoisit vaikkapa kuvan oikean yläkulman miekasta? Entä lapasesta? Jos et ole vielä lukenut tämän postaussarjan aiempia osia, kurkkaapa näiden linkkien taakse:
- Nimeäminen ja luokittelu (1/10)
- Lauseen rakentaminen (2/10)
- Millainen se on? (3/10)
- Kohti kielellistä tietoisuutta (4/10)
Tarinoimisiin!