Satakieliseminaarien teemat ja julkaisut

Satakieliseminaarien aiheet vuosina 2002-2020

 

 

 

 

Seminaarijulkaisu 2020

  • Välimaa Taina – Kuulovikaisten lasten kielenkehitys: katsaus tutkimustietoon
  • Vikman Sari – Arjessa tehdään ihmeitä. Arkikuntoutuksen merkitys ja kulmakivet
  • Torppa Ritva – Musiikki kuulovammaisten lasten kuntoutumisen tukena
  • Kiviniemi-Pulli Anna – Mikä vanhempia kantaa ja voimaannuttaa – vanhempien odotuksia ja kokemuksia
  • Hakala Niina – Voimauttava video. Videoavusteinen ohjaus vanhempien tukemisessa
  • Lahtinen Pirjo – Vanhempien tukeminen
  • English Kris – Child-centeredness and parent counseling in family-centered care
  • English Kris – Vanhempien ohjaus ja lapsikeskeisyys perhekeskeisessä työssä
  • Helminen Terhi – Lapsen sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikeudet: Autismikirjon piirteiden tunnistaminen
  • Loukusa Soile – Lapsen sosiaalisen kommunikaation kuntouttaminen
  • Lindholm Päivi – Kehityksellinen kielihäiriö tai oppimisvaikeusko lapsen tunne- ja käyttäytymisen häiriön taustalla?
  • Huttunen Kerttu – Kuulovammaisen lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen
  • Koski Teemu – Objektiiviset mittarit sisäkorvaistutekuntoutuksessa

Seminaarijulkaisu 2019

  • Juutinen Jaana – Kohtaamisia nojatuolissa – miltä päiväkodin arki näyttää tutkijan silmin
  • Lehmuskoski Katri – Erityinen sisaruus – pitkäaikaissairaiden ja vammaisten lasten sisarusten kokemuksia
  • Lumme Pia ja Osvath-Jussila Johanna  – Lukutaito luo hyvinvointia – innosta lasta lukemaan
  • Pajo Kati – Puheen näkeminen
  • Peltonen Petra – Päiväkodin käytänteet, apuvälineet ja hyvät kuunteluolosuhteet lapsen kuntoutumisen tukena
  • Poijula Soili – Resilienssi, selviytymisen avain vaativissa elämäntilanteissa 

Seminaarijulkaisu 2018

  • Allen Lyndsey –  Imaginative play for developing language and theory of mind
  • Allen Lyndsey – Kielen ja mielen kehityksen tukeminen leikin avulla
  • Heiskanen Noora – Lapsen leikin havainnointi ja tukeminen varhaiskasvatuksessa
  • Lindström Maija – Sisäkorvaistutetta käyttävän identiteetti – omakohtaisia kokemuksia
  • Paavola-Ruotsalainen Leila – Kielen kehityksen tukipilarit rakentuvat vanhempi-lapsi vuorovaikutuksessa
  • Riihonen Riikka – Pää pystyssä – hyvän itsetunnon ja minäkuvan jäljillä
  • Salonen Juhana – Kokemuksia viittomakielen merkityksestä identiteetin rakentamisessa
  • Tikka Maiju ja Joni – Meidän perheen kuulomatka
  • Törölä Helena – Lasten leikkitaitojen kehitysvaiheet, ja mitä tehdä, jos leikki estyy
  • Välimaa Taina – Puheen havaitsemisen, puheen tunnistuskyvyn hälyssä sekä puheen, kielen ja kommunikoinnin arviointi
  • Willberg Tytti – Mitä hälypuhetestit kertovat lapsen kuulosta? Uudet suomenkieliset hälylausetestit lasten kuulon tutkimuksessa

Seminaarijulkaisu 2017

  • Aarnisalo Antti – Kuulon apuvälinettä käyttävän lapsen hyvä kuntoutuskäytäntö
  • Häkli Sanna – Lapsen toimintakykyarvio ja hyvä kuntoutussuunnitelma
  • Mertala Pekka – Monilukutaidon lukutaito
  • Pulkkinen Petra – Kyvyt käyttöön – oppisopimuksella yksilöllisesti osaajaksi
  • Puusaari Anna-Kaisa – Tervareitti – askelmia opintopolkuihin
  • Salonen Jaakko – Kuulojärjestelmän kyky ottaa vastaan kuulokojeella vahvistettua ääntä
  • Tikkinen Siina-Mari – Monilukutaidon tukeminen koulun, kodin ja kirjaston yhteistyössä
  • Sivonen Ville – Katsaus nykyaikaisten kuulokojeiden tekniikkaan ja toimintaperiaatteisiin

Seminaarijulkaisu 2016

  • Aarnisalo Antti – Sisäkorvaistutteiden säätö-, korjaus- ja uusintakäytännöt – yhteenveto sairaaloille tehdystä kyselystä
  • Hongisto Valtteri – Arkipäivän kuunteluympäristöt ja melun vaikutukset
  • Jääskelä-Saari Hilkka – Kuulokojeen ja sisäkorvaistutteen yhteensovittaminen
  • Kanto Laura – Koda-lasten kaksikielisyyden kehitys
  • Kosonen Joanna – Lapset tunnetaitoja etsimässä
  • Niemitalo-Haapola Elina – Melun vaikutus keskushermostolliseen kuulotiedon käsittelyyn
  • Palviainen Åsa – Två- och flerspråkig utveckling hos barn / Kaksi- ja monikielisten lasten kehitys
  • Rasmussen Tanja – Sisäkorvaistutteilla kuulevan lapsen puhuttujen kielten monikielisyys
  • Tyszkiewicz Elizabeth – How to support childrens’ social-emotional development? Sosiaalis-emotionaalisten taitojen tukeminen – mitä aikuiset voivat tehdä?
  • Välimaa Taina ja Kunnari Sari – Sisäkorvaistutteita käyttävien lasten varhainen sanasto: tuotetut sanat ja viittomat