Satakieliseminaarien aiheet vuosina 2002-2020
Seminaarijulkaisu 2020
- Välimaa Taina – Kuulovikaisten lasten kielenkehitys: katsaus tutkimustietoon
- Vikman Sari – Arjessa tehdään ihmeitä. Arkikuntoutuksen merkitys ja kulmakivet
- Torppa Ritva – Musiikki kuulovammaisten lasten kuntoutumisen tukena
- Kiviniemi-Pulli Anna – Mikä vanhempia kantaa ja voimaannuttaa – vanhempien odotuksia ja kokemuksia
- Hakala Niina – Voimauttava video. Videoavusteinen ohjaus vanhempien tukemisessa
- Lahtinen Pirjo – Vanhempien tukeminen
- English Kris – Child-centeredness and parent counseling in family-centered care
- English Kris – Vanhempien ohjaus ja lapsikeskeisyys perhekeskeisessä työssä
- Helminen Terhi – Lapsen sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikeudet: Autismikirjon piirteiden tunnistaminen
- Loukusa Soile – Lapsen sosiaalisen kommunikaation kuntouttaminen
- Lindholm Päivi – Kehityksellinen kielihäiriö tai oppimisvaikeusko lapsen tunne- ja käyttäytymisen häiriön taustalla?
- Huttunen Kerttu – Kuulovammaisen lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen
- Koski Teemu – Objektiiviset mittarit sisäkorvaistutekuntoutuksessa
Seminaarijulkaisu 2019
- Juutinen Jaana – Kohtaamisia nojatuolissa – miltä päiväkodin arki näyttää tutkijan silmin
- Lehmuskoski Katri – Erityinen sisaruus – pitkäaikaissairaiden ja vammaisten lasten sisarusten kokemuksia
- Lumme Pia ja Osvath-Jussila Johanna – Lukutaito luo hyvinvointia – innosta lasta lukemaan
- Pajo Kati – Puheen näkeminen
- Peltonen Petra – Päiväkodin käytänteet, apuvälineet ja hyvät kuunteluolosuhteet lapsen kuntoutumisen tukena
- Poijula Soili – Resilienssi, selviytymisen avain vaativissa elämäntilanteissa
Seminaarijulkaisu 2018
- Allen Lyndsey – Imaginative play for developing language and theory of mind
- Allen Lyndsey – Kielen ja mielen kehityksen tukeminen leikin avulla
- Heiskanen Noora – Lapsen leikin havainnointi ja tukeminen varhaiskasvatuksessa
- Lindström Maija – Sisäkorvaistutetta käyttävän identiteetti – omakohtaisia kokemuksia
- Paavola-Ruotsalainen Leila – Kielen kehityksen tukipilarit rakentuvat vanhempi-lapsi vuorovaikutuksessa
- Riihonen Riikka – Pää pystyssä – hyvän itsetunnon ja minäkuvan jäljillä
- Salonen Juhana – Kokemuksia viittomakielen merkityksestä identiteetin rakentamisessa
- Tikka Maiju ja Joni – Meidän perheen kuulomatka
- Törölä Helena – Lasten leikkitaitojen kehitysvaiheet, ja mitä tehdä, jos leikki estyy
- Välimaa Taina – Puheen havaitsemisen, puheen tunnistuskyvyn hälyssä sekä puheen, kielen ja kommunikoinnin arviointi
- Willberg Tytti – Mitä hälypuhetestit kertovat lapsen kuulosta? Uudet suomenkieliset hälylausetestit lasten kuulon tutkimuksessa
Seminaarijulkaisu 2017
- Aarnisalo Antti – Kuulon apuvälinettä käyttävän lapsen hyvä kuntoutuskäytäntö
- Häkli Sanna – Lapsen toimintakykyarvio ja hyvä kuntoutussuunnitelma
- Mertala Pekka – Monilukutaidon lukutaito
- Pulkkinen Petra – Kyvyt käyttöön – oppisopimuksella yksilöllisesti osaajaksi
- Puusaari Anna-Kaisa – Tervareitti – askelmia opintopolkuihin
- Salonen Jaakko – Kuulojärjestelmän kyky ottaa vastaan kuulokojeella vahvistettua ääntä
- Tikkinen Siina-Mari – Monilukutaidon tukeminen koulun, kodin ja kirjaston yhteistyössä
- Sivonen Ville – Katsaus nykyaikaisten kuulokojeiden tekniikkaan ja toimintaperiaatteisiin
Seminaarijulkaisu 2016
- Aarnisalo Antti – Sisäkorvaistutteiden säätö-, korjaus- ja uusintakäytännöt – yhteenveto sairaaloille tehdystä kyselystä
- Hongisto Valtteri – Arkipäivän kuunteluympäristöt ja melun vaikutukset
- Jääskelä-Saari Hilkka – Kuulokojeen ja sisäkorvaistutteen yhteensovittaminen
- Kanto Laura – Koda-lasten kaksikielisyyden kehitys
- Kosonen Joanna – Lapset tunnetaitoja etsimässä
- Niemitalo-Haapola Elina – Melun vaikutus keskushermostolliseen kuulotiedon käsittelyyn
- Palviainen Åsa – Två- och flerspråkig utveckling hos barn / Kaksi- ja monikielisten lasten kehitys
- Rasmussen Tanja – Sisäkorvaistutteilla kuulevan lapsen puhuttujen kielten monikielisyys
- Tyszkiewicz Elizabeth – How to support childrens’ social-emotional development? Sosiaalis-emotionaalisten taitojen tukeminen – mitä aikuiset voivat tehdä?
- Välimaa Taina ja Kunnari Sari – Sisäkorvaistutteita käyttävien lasten varhainen sanasto: tuotetut sanat ja viittomat