ARKIKUNTOUTUS KASVAA LAPSEN MUKANA – osa II
Palataan vielä arkikuntoutuksen pariin. Edellisessä arkikuntoutus kasvaa lapsen mukana -tekstissä paneuduimme kolmeen tärkeään osa-alueeseen:
- keskustelu
- kirjat
- sanavarasto
Kaikki edellä mainitut asiat ovat arjessa erityistä huomiota ansaitsevia asioita. Ne ovat myös asioita, jotka kehittävät niitä syvempiä kielellisiä taitoja, joita maailman tuulissa tarvitaan.
Jos pohdimme aikuisten maailman kielellisiä vaateita työelämässä tai vapaa-ajalla, muistamme, millaisiin tilanteisiin myös kuulovammainen lapsi tai nuori tulee muutamien vuosien päästä astumaan.
Yksi tärkeä kaikissa kommunikaatiotilanteissa eteen tuleva asia on, miten kieltä käytetään erilaisissa tilanteissa. Miten työhaastattelussa puhutaan? Millaisia asioita, sanoja tai ilmaisuja käytetään virallisessa tekstissä – entä somessa? Miten mukautan käyttämääni kieltä erilaisten ihmisten kanssa keskustellessa? Kun kielenkäyttötaidot ovat hyvät, on lapsen helppo olla mukana keskusteluissa – ja muilla on helppo keskustella hänen kanssaan.
Kielenkäyttötaidot ovat tärkeä osa hyviä ja syviä kommunikaatiotaitoja. Ne ovat yhdistelmä sekä kielellisiä taitoja ja kykyä ymmärtää toisten ihmisten näkökulmia, ajatuksia, kokemusmaailmaa ja maailmankatsomusta. Aikuiset usein osaavat mukauttaa esimerkiksi antamiaan reittiohjeita sen mukaan, onko kysyjä paikallinen vai turisti – lapsen kanssa tätä pitää vielä harjoitella.
Satakieliohjelman suomeksi ja ruotsiksi kääntämä kielen käyttötaitojen tsekkauslista on erinomainen työväline vielä pienille koululaisillekin. Osaahan lapsi tehdä kysymyksiä kerätäkseen tietoa? Osaako hän liittyä keskusteluun sopivalla tavalla? Tai pystyyhän hän olemaan eri mieltä muiden kanssa perustellen näkemyksensä?
Arjen huiskeessa on hyvä muistaa, että lapsi oppii valtaosan kielitaidostaan arjen tilanteissa. Millaista mallia lapsi saa tiedon keräämiseen tai eri mieltä olemiseen teidän perheessä? Miten teidän perheessä liitytään keskusteluun?
Muistetaan, että lapsi tarvitsee hyvää ja rohkaisevaa mallia, kehuja ja kannustusta myös isompana syvempiä kielellisiä taitoja harjoitellessaan.
Pragmaattisten taitojen lisäksi yksi tärkeä lapsen kasvun mukana arkeen tuleva palanen on luetun ymmärtäminen. Osaako lapsi hahmottaa tekstin kokonaisuutta? Entä osaako hän etsiä tietoa tekstistä? Tarvitseeko hän apua lukemansa tekstin yhdistämisessä aiemmin omaksumaansa tietoon?
Luetun ymmärtämisen taidot kannattaa ottaa puheeksi opettajan kanssa, jos kotiarjessa tuntuu, että lapsi tarvitsee ymmärtämiseen kovasti aikuisen tukea. Luokanopettajalla ja erityisopettajalla on iso nippu tukitoimia ja apukeinoja takataskussaan. Yhteistyöllä tässäkin päästään pidemmälle!