Satakieliohjelma
  • Mikä Satakieliohjelma?
  • Yhteystiedot
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Tietopankki
    • Satakieliohjelman julkaisut
      • Ilo kommunikoida
      • Syntymästään kuurosokeat lapset ja sisäkorvaistute (pdf)
      • Kuulovammainen lapsi harrastaa (pdf)
      • Yhteistyötä yhteisellä foorumilla (pdf)
      • Lapsi kuulolla -kirja
      • Lapsi ja sisäkorvaistute (pdf)
      • Alustavia tutkimustuloksia 2006-2012 sisäkorvaistutteen saaneiden lasten kommunikaatiomuodoista sekä päiväkoti- ja koulupaikoista (pdf)
      • Katsaus kielen käyttötaitoihin (pdf)
      • Checklista för pragmatiska färdigheter (pdf)
    • Tutkimuskoonnit
    • Satakieliseminaarien teemat ja julkaisut
    • Luentotiivistelmät
  • Yhteistyökumppanit
  • Vertaistukihenkilöt
22.11.2019

VIERASKYNÄ: Luetaan yhdessä

En ole varmaankaan ainoa, joka pelkää hammaslääkäriin menoa. Kauhein hetki on istua odottamassa SISÄÄN-kutsua. Helpottaakseni oloani tartun pöydälle jätettyyn Aamulehteen. Sen pääkirjoitus herättää mielenkiintoni: Lukutaidon arvoa ei voi liikaa korostaa, Lapsia lukemaan avustavat lukumummit ja -vaarit tekevät vapaaehtoistyötä, jonka merkitystä ei voi rahassa mitata.

Artikkeli on mielenkiintoinen. Pelontunne unohtuu ja harmittaa, kun sisään kutsu keskeyttää lukemisen. Pääkirjoitus käsittelee Niilo Mäki -instituutin yhdessä Mannerheimin lastensuojeluliiton Järvi-Suomen piirin kanssa organisoimaa lukumummi ja-vaari toimintaa. Koulupäivän aikana järjestetyissä lukuhetkissä alakoululaiset tapaavat lukumummin tai -vaarin pienessä ryhmässä tai ihan kaksin ja lukevat kuuntelevalle aikuiselle ääneen tekstejä. Näin lisätukea lukemiseen tarvitsevat lapset rohkaistuvat lukemaan ja kiinnostuvat siitä.

Pääkirjoituksen mukaan vapaaehtoiset ovat saaneet tehtävään koulutuksen, ja heitä on valtakunnallisesti jo noin neljäsataa. Lukuilon lisäksi toimintaan osallistuvat alakoululaiset oppivat aikuisten avulla ymmärtämään lukemansa tekstin sisältöä. Kasvu kohti kriittistä lukemista on alkamassa.

Saman päivän Helsingin Sanomien yksi kolmesta pääkirjoituksesta oli otsikoitu: Edustajien kielenkäyttöön pitää kiinnittää huomiota. Eduskunnan ensimmäinen varapuhemies Tuula Haatainen on haastattelussa kiinnittänyt huomiota eduskunnan täysistuntojen levottomaan menoon. ”Pahimmillaan täysistuntokeskustelut tuovat mieleen luokkahuoneen, jossa opettaja joutuu keskittymään hyvistä tavoista muistuttamiseen”, todetaan artikkelissa. ”Hyvä käytös turvaa mielipiteenvapauden.”

Oman kielemme merkitys korostuu kummankin lehden pääkirjoituksessa. Aamulehden pääkirjoitus vahvistaa uskoa siihen, että pysymme lukevana ja hyväntapaisena kansana. Hyvä että löysin lehden hammaslääkärin vastaanoton odotushuoneesta, muuten aamuisen Hesarin artikkeli olisi pilannut koko päivän.

Maija Karjalainen

puheenjohtaja, Pro lastenkirjallisuus – Pro barnlitteraturen ry

10 tapaa käyttää Alias-kortteja: Sijainti- ja paikkakäsitteet (8/10) 10 tapaa käyttää Alias-kortteja: Nopea nimeäminen (9/10)

Related Posts

Blogi, Blogit

ARKIKUNTOUTUS KASVAA LAPSEN MUKANA – osa II

Arkikuntoutus kasvaa lapsen mukana

Blogi, Blogit

Arkikuntoutus kasvaa lapsen mukana

Supermarsu

Blogi, Blogit

LUKUILOA: Supermarsu ja Rosvo-Rasvis

Tulevat tapahtumat

Tällä hetkellä ei ole tulevia tapahtumat.

Tilaa uutiskirje

Etsi tietoa sivulta

Anna palautetta

Anna palautetta!

Ota yhteyttä!

Satakieliohjelma

00400 HELSINKI

Katso täältätarkemmat yhteystiedot.

Tukemassa