10 tapaa käyttää Alias-kortteja: Sijainti- ja paikkakäsitteet (8/10)
Mietitäänpä hetki arkea ja arjessa käyttämäämme kieltä. Me mennään sinne, käydään tuolla ja laitetaan sukat tänne. Arjessa epätarkkakin kieli on välillä oikein sopivaa – ja se on myös tärkeää hallita, koska sellaista se arjen puhe on.
Mutta kun lapsi on vasta opettelemassa kieltä ja sen käsitteitä, kannattaa kiinnittää huomiota siihen, kuinka tarkasti tai epätarkasti on tapana asiat ilmaista. Kielellisistä käsitteistä usein aikaan liittyvät käsitteet ovat niitä, jotka lapset oppivat käsitteistä viimeisenä. Paikan käsitteet ovat helpompia, mutta niihinkin on hyvä kiinnittää huomiota.
Arjessa on hyvä sanoa asioiden paikat tai kohteet tarkasti. Kirjaa ei laiteta tänne vaan kirjahyllyn alimmalle hyllylle. Lintu lentää kaukana, ei tuolla. Ah, kuinka monta kertaa aikuiset ovatkaan sanoneet: “Katso, tuolla on lintu!” Entä jos seuraavalla kerralla tarkennetaan hieman ja sanotaan: “Katso, lintu lentää puiden yläpuolella, ihan tosi tosi korkealla.”
Käsitteitä voi harjoitella myös Alias-korteilla. Laitetaan kortteja pöydälle riveihin. Osa korteista voi olla pinossakin. Joku voi sujahtaa väärinpäinkin. Leikki voidaan toteuttaa siten, että lapsi on kuuntelija. Kaikkea ilmaisun vastuuta en useinkaan sysää lapsen vastuulle – silloin myös mallin antaminen jää välistä. Usein mielekkäintä on vuorottelu: Ensin puhuu aikuinen, sitten on lapsen vuoro.
Korteista voi esimerkiksi pyytää antamaan:
- yhden kortin ylimmältä riviltä
- hodarin vieressä/alapuolella/yläpuolella/vasemmalla/oikealla olevan kortin
- kauimpana sinusta olevan kortin
- lempikorttisi lähimpänä olevasta rivistä
- toiseksi alimman kortin pinosta
Muistathan muuten kurkata muutkin postaussarjan osat. Edellisessä postauksessa puhuimme mielenmallista. Löydät postauksen täältä.