Satakieliohjelma
  • Mikä Satakieliohjelma?
  • Yhteystiedot
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Tietopankki
    • Satakieliohjelman julkaisut
      • Ilo kommunikoida
      • Syntymästään kuurosokeat lapset ja sisäkorvaistute (pdf)
      • Kuulovammainen lapsi harrastaa (pdf)
      • Yhteistyötä yhteisellä foorumilla (pdf)
      • Lapsi kuulolla -kirja
      • Lapsi ja sisäkorvaistute (pdf)
      • Alustavia tutkimustuloksia 2006-2012 sisäkorvaistutteen saaneiden lasten kommunikaatiomuodoista sekä päiväkoti- ja koulupaikoista (pdf)
      • Katsaus kielen käyttötaitoihin (pdf)
      • Checklista för pragmatiska färdigheter (pdf)
    • Tutkimuskoonnit
    • Satakieliseminaarien teemat ja julkaisut
    • Luentotiivistelmät
  • Yhteistyökumppanit
  • Vertaistukihenkilöt
17.11.2019

10 tapaa käyttää Alias-kortteja: Sijainti- ja paikkakäsitteet (8/10)

Alias-kortteja neljässä rivissä

Mietitäänpä hetki arkea ja arjessa käyttämäämme kieltä. Me mennään sinne, käydään tuolla ja laitetaan sukat tänne. Arjessa epätarkkakin kieli on välillä oikein sopivaa – ja se on myös tärkeää hallita, koska sellaista se arjen puhe on.

Mutta kun lapsi on vasta opettelemassa kieltä ja sen käsitteitä, kannattaa kiinnittää huomiota siihen, kuinka tarkasti tai epätarkasti on tapana asiat ilmaista. Kielellisistä käsitteistä usein aikaan liittyvät käsitteet ovat niitä, jotka lapset oppivat käsitteistä viimeisenä. Paikan käsitteet ovat helpompia, mutta niihinkin on hyvä kiinnittää huomiota.

Arjessa on hyvä sanoa asioiden paikat tai kohteet tarkasti. Kirjaa ei laiteta tänne vaan kirjahyllyn alimmalle hyllylle. Lintu lentää kaukana, ei tuolla. Ah, kuinka monta kertaa aikuiset ovatkaan sanoneet: “Katso, tuolla on lintu!” Entä jos seuraavalla kerralla tarkennetaan hieman ja sanotaan: “Katso, lintu lentää puiden yläpuolella, ihan tosi tosi korkealla.”

Käsitteitä voi harjoitella myös Alias-korteilla. Laitetaan kortteja pöydälle riveihin. Osa korteista voi olla pinossakin. Joku voi sujahtaa väärinpäinkin. Leikki voidaan toteuttaa siten, että lapsi on kuuntelija. Kaikkea ilmaisun vastuuta en useinkaan sysää lapsen vastuulle – silloin myös mallin antaminen jää välistä. Usein mielekkäintä on vuorottelu: Ensin puhuu aikuinen, sitten on lapsen vuoro.

Korteista voi esimerkiksi pyytää antamaan:

  • yhden kortin ylimmältä riviltä
  • hodarin vieressä/alapuolella/yläpuolella/vasemmalla/oikealla olevan kortin
  • kauimpana sinusta olevan kortin
  • lempikorttisi lähimpänä olevasta rivistä
  • toiseksi alimman kortin pinosta

Muistathan muuten kurkata muutkin postaussarjan osat. Edellisessä postauksessa puhuimme mielenmallista. Löydät postauksen täältä.

SATAKIELI TUTUKSI: Poimintoja vertaistukihenkilöiden peruskoulutuksesta VIERASKYNÄ: Luetaan yhdessä

Related Posts

Blogi, Blogit

ARKIKUNTOUTUS KASVAA LAPSEN MUKANA – osa II

Arkikuntoutus kasvaa lapsen mukana

Blogi, Blogit

Arkikuntoutus kasvaa lapsen mukana

Supermarsu

Blogi, Blogit

LUKUILOA: Supermarsu ja Rosvo-Rasvis

Tulevat tapahtumat

Tällä hetkellä ei ole tulevia tapahtumat.

Tilaa uutiskirje

Etsi tietoa sivulta

Anna palautetta

Anna palautetta!

Ota yhteyttä!

Satakieliohjelma

00400 HELSINKI

Katso täältätarkemmat yhteystiedot.

Tukemassa