Satakieliohjelma
  • Mikä Satakieliohjelma?
  • Yhteystiedot
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Tietopankki
    • Satakieliohjelman julkaisut
      • Ilo kommunikoida
      • Syntymästään kuurosokeat lapset ja sisäkorvaistute (pdf)
      • Kuulovammainen lapsi harrastaa (pdf)
      • Yhteistyötä yhteisellä foorumilla (pdf)
      • Lapsi kuulolla -kirja
      • Lapsi ja sisäkorvaistute (pdf)
      • Alustavia tutkimustuloksia 2006-2012 sisäkorvaistutteen saaneiden lasten kommunikaatiomuodoista sekä päiväkoti- ja koulupaikoista (pdf)
      • Katsaus kielen käyttötaitoihin (pdf)
      • Checklista för pragmatiska färdigheter (pdf)
    • Tutkimuskoonnit
    • Satakieliseminaarien teemat ja julkaisut
    • Luentotiivistelmät
  • Yhteistyökumppanit
  • Vertaistukihenkilöt
15.5.2019

10 tapaa käyttää Alias-kortteja: Millainen se on? (3/10)

Tehdäänpä ajatusleikki: Entä jos kielestä puuttuisi kuvailevat sanat, adjektiivit. Ohi ajaisi auto tai rekka, mutta meiltä puuttuisi sanat, joilla kuvailisimme tarkemmin näkeemäämme. Olisipa aika… – niin millaista?

Adjektiivit tuovat kieleen rikkautta, lihaa luiden ympärille. Arjessa käytämme usein aika niukkaa nippua adjektiiveja. Iso ja pieni, punainen ja vihreä, uusi ja vanha ovat adjektiiveja, joita käytetään ehkä jopa päivittäin. Mutta miten paljon voimme rikastaa omaa ja lasten kieltä laajentamalla adjektiivien käyttöä. Asioiden kuvailu on hauskaa, ja kun sanat sidotaan tuttuihin asioihin, jäävät ne helpommin mieleen.

Alias-korteilla asioiden kuvailua on helppo harjoitella. Pienempien lasten kanssa aikuinen voi antaa mallia tai vaihtoehtoja: Onko miekka terävä vai tylsä? Millainen on pallo? Onko se pitkä vai pyöreä? Entä popkornit? Minusta ne ovat herkullisia mutta aika suolaisia. Millaisiahan popparit ovat papan mielestä?

Isompien lasten kanssa voidaan järjestää kuvailukilpailu. Kuka keksii eniten kuvailevia sanoja omenasta? Aikuisen tehtävänä on tietenkin laajentaa lapsen jo hallitsemaa sanastoa. Jos lapsi kuvailee kettua sanoilla karvainen, ovela ja pitkähäntäinen, jotka ketusta ehkä tulevatkin ensimmäisenä mieleen, voi aikuinen kertoa ketun olevan myös hiiviskelevä, tarkkasilmäinen ja vaaniskeleva.

Pelailemisiin!

KUULUMISIA KENTÄLTÄ: Kuntoutusohjaaja, Sanna-Maija LUKUILOA: Norsu joka tahtoi nukahtaa

Related Posts

Blogi, Blogit

ARKIKUNTOUTUS KASVAA LAPSEN MUKANA – osa II

Arkikuntoutus kasvaa lapsen mukana

Blogi, Blogit

Arkikuntoutus kasvaa lapsen mukana

Supermarsu

Blogi, Blogit

LUKUILOA: Supermarsu ja Rosvo-Rasvis

Tulevat tapahtumat

Tällä hetkellä ei ole tulevia tapahtumat.

Tilaa uutiskirje

Etsi tietoa sivulta

Anna palautetta

Anna palautetta!

Ota yhteyttä!

Satakieliohjelma

00400 HELSINKI

Katso täältätarkemmat yhteystiedot.

Tukemassa