10 tapaa käyttää Alias-kortteja: Lauseen rakentaminen (2/10)
Junior-Aliaksen kuvakortit ovat mitä mainioin tapa pitää hauskaa yhdessä lapsen kanssa. Tässä postaussarjassa ideoidaan kymmenen tapaa käyttää Alias-kortteja. Sarjan ensimmäisen postauksessa laajennettiin ja jäsennettiin sanavarastoa sekä vahvistettiin nimeämistä. Nyt rakennetaan lauseita!
Tavoitteena on, että lapsen lauseenmuodostuksen taito kehittyy hauskanpidon lomassa. Leikki sopii sekä pienemmille että isommille lapsille – leikistä on siis helppo tehdä vaikka koko perheen yhteinen hetki. Pienten, vasta lausetasoista ilmaisua tai kertomista harjoittelevien lasten kanssa aikuisen on hyvä valita sopivia kortteja etukäteen, jotta lauseen rakentamisen juju aukeaa lapselle helpommin. Kortteina voisi olla vaikka koira ja omena tai ampiainen ja puu. Aikuisen avulla – ja mallintamana – korteista keksitään lause: “Koira syö omenaa“, “Koira leikkii omenalla” tai vaikka “Koira ei tykkää omenasta“. Jos lapsi sanoo “koira omena“, aikuinen voi joko täydentää lausetta verbillä tai kysyä lapselta, syökö koira omenaa vai leikkiikö koira omenalla.
Isompien lasten kanssa kortteja lisätään taitojen mukaan. Usein lapset innostuvat leikistä helposti, kun aikuinen antaa mallia. Aina ei ole siis lapsen vuoro kertoa, välillä aikuinenkin saa vuoron itselleen. Taitojen karttuessa korteilla voi myös hassutella: Millaisenhan lauseen voisi tehdä korteista “merihevonen“, “hot dog“, “viinirypäle” ja “polkupyörä“? Ehkä tämmöisen: “Merihevonen syö hot dogia ja viinirypäleitä polkupyörän vieressä.” Tai tällaisen: “Merihevonen haaveilee hot dogista, samalla kun hän myy viinirypäleitä polkupyörän korista.” Tai siitä tuleekin pieni tarina, joka menee näin: “Merihevonen aikoo grillata illalla hot dogeja. Hän miettii, tykkäisivätköhän vieraat viinirypäleistä jälkiruokana. Varalta hän käy hakemassa pyörällä kaupasta myös jätskiä.”
Pelailemisiin!