Satakieliohjelma
  • Mikä Satakieliohjelma?
  • Yhteystiedot
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Tietopankki
    • Satakieliohjelman julkaisut
      • Ilo kommunikoida
      • Syntymästään kuurosokeat lapset ja sisäkorvaistute (pdf)
      • Kuulovammainen lapsi harrastaa (pdf)
      • Yhteistyötä yhteisellä foorumilla (pdf)
      • Lapsi kuulolla -kirja
      • Lapsi ja sisäkorvaistute (pdf)
      • Alustavia tutkimustuloksia 2006-2012 sisäkorvaistutteen saaneiden lasten kommunikaatiomuodoista sekä päiväkoti- ja koulupaikoista (pdf)
      • Katsaus kielen käyttötaitoihin (pdf)
      • Checklista för pragmatiska färdigheter (pdf)
    • Tutkimuskoonnit
    • Satakieliseminaarien teemat ja julkaisut
    • Luentotiivistelmät
  • Yhteistyökumppanit
  • Vertaistukihenkilöt
28.3.2019

10 tapaa käyttää Alias-kortteja: Lauseen rakentaminen (2/10)

Junior-Aliaksen kuvakortit ovat mitä mainioin tapa pitää hauskaa yhdessä lapsen kanssa. Tässä postaussarjassa ideoidaan kymmenen tapaa käyttää Alias-kortteja. Sarjan ensimmäisen postauksessa laajennettiin ja jäsennettiin sanavarastoa sekä vahvistettiin nimeämistä. Nyt rakennetaan lauseita!

Tavoitteena on, että lapsen lauseenmuodostuksen taito kehittyy hauskanpidon lomassa. Leikki sopii sekä pienemmille että isommille lapsille – leikistä on siis helppo tehdä vaikka koko perheen yhteinen hetki. Pienten, vasta lausetasoista ilmaisua tai kertomista harjoittelevien lasten kanssa aikuisen on hyvä valita sopivia kortteja etukäteen, jotta lauseen rakentamisen juju aukeaa lapselle helpommin. Kortteina voisi olla vaikka koira ja omena tai ampiainen ja puu. Aikuisen avulla – ja mallintamana – korteista keksitään lause: “Koira syö omenaa“, “Koira leikkii omenalla” tai vaikka “Koira ei tykkää omenasta“. Jos lapsi sanoo “koira omena“, aikuinen voi joko täydentää lausetta verbillä tai kysyä lapselta, syökö koira omenaa vai leikkiikö koira omenalla.

Isompien lasten kanssa kortteja lisätään taitojen mukaan. Usein lapset innostuvat leikistä helposti, kun aikuinen antaa mallia. Aina ei ole siis lapsen vuoro kertoa, välillä aikuinenkin saa vuoron itselleen. Taitojen karttuessa korteilla voi myös hassutella: Millaisenhan lauseen voisi tehdä korteista “merihevonen“, “hot dog“, “viinirypäle” ja “polkupyörä“? Ehkä tämmöisen: “Merihevonen syö hot dogia ja viinirypäleitä polkupyörän vieressä.” Tai tällaisen: “Merihevonen haaveilee hot dogista, samalla kun hän myy viinirypäleitä polkupyörän korista.” Tai siitä tuleekin pieni tarina, joka menee näin: “Merihevonen aikoo grillata illalla hot dogeja. Hän miettii, tykkäisivätköhän vieraat viinirypäleistä jälkiruokana. Varalta hän käy hakemassa pyörällä kaupasta myös jätskiä.”

Pelailemisiin!

LUKUILOA: Miten mörkö kesytetään? Tunnelmia Karkkilan perhepäiviltä

Related Posts

Blogi, Blogit

ARKIKUNTOUTUS KASVAA LAPSEN MUKANA – osa II

Arkikuntoutus kasvaa lapsen mukana

Blogi, Blogit

Arkikuntoutus kasvaa lapsen mukana

Supermarsu

Blogi, Blogit

LUKUILOA: Supermarsu ja Rosvo-Rasvis

Tulevat tapahtumat

Tällä hetkellä ei ole tulevia tapahtumat.

Tilaa uutiskirje

Etsi tietoa sivulta

Anna palautetta

Anna palautetta!

Ota yhteyttä!

Satakieliohjelma

00400 HELSINKI

Katso täältätarkemmat yhteystiedot.

Tukemassa