Satakieliohjelma
  • Mikä Satakieliohjelma?
  • Yhteystiedot
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Tietopankki
    • Satakieliohjelman julkaisut
      • Ilo kommunikoida
      • Syntymästään kuurosokeat lapset ja sisäkorvaistute (pdf)
      • Kuulovammainen lapsi harrastaa (pdf)
      • Yhteistyötä yhteisellä foorumilla (pdf)
      • Lapsi kuulolla -kirja
      • Lapsi ja sisäkorvaistute (pdf)
      • Alustavia tutkimustuloksia 2006-2012 sisäkorvaistutteen saaneiden lasten kommunikaatiomuodoista sekä päiväkoti- ja koulupaikoista (pdf)
      • Katsaus kielen käyttötaitoihin (pdf)
      • Checklista för pragmatiska färdigheter (pdf)
    • Tutkimuskoonnit
    • Satakieliseminaarien teemat ja julkaisut
    • Luentotiivistelmät
  • Yhteistyökumppanit
  • Vertaistukihenkilöt
18.2.2019

10 tapaa käyttää Alias-kortteja: Nimeäminen ja luokittelu (1/10)

 

Usein puheterapeuteilta kysytään, mitä pelejä tai leluja kannattaisi lapsen kuntoutumisen tueksi kotiin ostaa. Vastaan liki aina samoin: Sellaisia pelejä, joita pelataan aikuisen kanssa yhdessä. Koska niinhän se on, että ei ole oikeastaan merkitystä mitä tehdään, on paljon enemmän merkitystä sillä miten tehdään.

Junior-Alias on loistava esimerkki pelin monikäyttöisyydestä. Tarvitaan oikeastaan vain nippu kortteja ja hauska kuntouttava leikkihetki on valmis. Tässä postaussarjassa ideoidaan kymmenen tapaa käyttää Alias-kortteja. Tässä ensimmäinen.

Etsitään korttinipusta yhteen tai useampaan sovittuun yläkäsitteeseen kuuluvia kuvia (eläimet, ruoat, tavarat jne.). Pienemmän lapsen kanssa kuvia kannattaa etsiä yhdessä keskustellen, ehkä hassutellenkin. Monesti erityisen hauskaa on, jos aikuinen sanoo vaikka talon kohdalla ”oi, miten herkullista!”, ja maistaa sormenpäillään talon kattoa. Isommat taiturit voivat tietysti etsiä kuvia omasta kuvapinkastaan itsenäisesti.

Kun yläkäsitteeseen kuuluvat kuvat on löydetty, ne nimetään. Vuorotellen aikuisen kanssa nimeäminen on kivaa, koska silloin koko taakka osaamisesta ei ole lapsella. Jos joukossa on lapselle uusia sanoja, ne on hyvä toistaa useampaan kertaan. Isommat lapset voivat nimetä kuvat esimerkiksi mahdollisimman nopeasti.

Luokittelu ja nimeäminen tukevat sanaston jäsentymistä, nimeämisen taitoa (jota tarvitaan mm. lukemisessa) ja sananlöytämisen taitoa (joita tarvitaan mm. aivan tavallisessa keskustelussa).

Pelailemisiin!

 

 

 

Keveyttä perhearkeen Arkikuntoutuksen 10 käskyä

Related Posts

Blogi, Blogit

ARKIKUNTOUTUS KASVAA LAPSEN MUKANA – osa II

Arkikuntoutus kasvaa lapsen mukana

Blogi, Blogit

Arkikuntoutus kasvaa lapsen mukana

Supermarsu

Blogi, Blogit

LUKUILOA: Supermarsu ja Rosvo-Rasvis

Tulevat tapahtumat

Tällä hetkellä ei ole tulevia tapahtumat.

Tilaa uutiskirje

Etsi tietoa sivulta

Anna palautetta

Anna palautetta!

Ota yhteyttä!

Satakieliohjelma

00400 HELSINKI

Katso täältätarkemmat yhteystiedot.

Tukemassa