10 tapaa käyttää Alias-kortteja: Nimeäminen ja luokittelu (1/10)
Usein puheterapeuteilta kysytään, mitä pelejä tai leluja kannattaisi lapsen kuntoutumisen tueksi kotiin ostaa. Vastaan liki aina samoin: Sellaisia pelejä, joita pelataan aikuisen kanssa yhdessä. Koska niinhän se on, että ei ole oikeastaan merkitystä mitä tehdään, on paljon enemmän merkitystä sillä miten tehdään.
Junior-Alias on loistava esimerkki pelin monikäyttöisyydestä. Tarvitaan oikeastaan vain nippu kortteja ja hauska kuntouttava leikkihetki on valmis. Tässä postaussarjassa ideoidaan kymmenen tapaa käyttää Alias-kortteja. Tässä ensimmäinen.
Etsitään korttinipusta yhteen tai useampaan sovittuun yläkäsitteeseen kuuluvia kuvia (eläimet, ruoat, tavarat jne.). Pienemmän lapsen kanssa kuvia kannattaa etsiä yhdessä keskustellen, ehkä hassutellenkin. Monesti erityisen hauskaa on, jos aikuinen sanoo vaikka talon kohdalla ”oi, miten herkullista!”, ja maistaa sormenpäillään talon kattoa. Isommat taiturit voivat tietysti etsiä kuvia omasta kuvapinkastaan itsenäisesti.
Kun yläkäsitteeseen kuuluvat kuvat on löydetty, ne nimetään. Vuorotellen aikuisen kanssa nimeäminen on kivaa, koska silloin koko taakka osaamisesta ei ole lapsella. Jos joukossa on lapselle uusia sanoja, ne on hyvä toistaa useampaan kertaan. Isommat lapset voivat nimetä kuvat esimerkiksi mahdollisimman nopeasti.
Luokittelu ja nimeäminen tukevat sanaston jäsentymistä, nimeämisen taitoa (jota tarvitaan mm. lukemisessa) ja sananlöytämisen taitoa (joita tarvitaan mm. aivan tavallisessa keskustelussa).
Pelailemisiin!