Satakieliohjelma
  • Mikä Satakieliohjelma?
  • Yhteystiedot
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Tietopankki
    • Satakieliohjelman julkaisut
      • Ilo kommunikoida
      • Syntymästään kuurosokeat lapset ja sisäkorvaistute (pdf)
      • Kuulovammainen lapsi harrastaa (pdf)
      • Yhteistyötä yhteisellä foorumilla (pdf)
      • Lapsi kuulolla -kirja
      • Lapsi ja sisäkorvaistute (pdf)
      • Alustavia tutkimustuloksia 2006-2012 sisäkorvaistutteen saaneiden lasten kommunikaatiomuodoista sekä päiväkoti- ja koulupaikoista (pdf)
      • Katsaus kielen käyttötaitoihin (pdf)
      • Checklista för pragmatiska färdigheter (pdf)
    • Tutkimuskoonnit
    • Satakieliseminaarien teemat ja julkaisut
    • Luentotiivistelmät
  • Yhteistyökumppanit
  • Vertaistukihenkilöt
20.11.2018

10 OIVALLUSTA ARKIKUNTOUTUKSEEN: Haluan ohjausta! (8/10)

Niin se vaan on, että kuulovammaisen lapsen kuntoutukselliset ihmeet tehdään arjessa. Ihmeet tehdään niissä ihan tavallisissa tilanteissa, jotka toistuvat päivästä toiseen, kuukaudesta toiseen ja vuodesta toiseen. Niissä pienissä hetkissä, joissa vuorovaikutus on hyvää ja kohtaavaa, ja lapsen kielen ymmärrystä ja tuottoa tuetaan sopivan tasoisella kielellisellä syötöllä – äännähdyksillä, asioiden nimeämisellä, pienin lausein, pitkin lausein tai keskusteluilla.

Kuulovammaisen lapsen vanhemmat joutuvat väistämättä rooliin, joka on useimmille heistä uusi: arkikuntouttajaksi. Vaikka lapsella olisikin puheterapeutti, jonka kanssa kielenkiemuroita harjoitellaan viikoittain, ehkä kaksikin kertaa viikossa, on kielenkehityksen kannalta merkittävintä juuri se, mitä kotona tehdään.

Osa vanhemmista ovat luonnostaan vahvoilla vuorovaikutuksen ja kielellisen kehityksen tukemisen asioissa. Lapsen vuorovaikutusaloitteisiin vastaaminen, oman arjen kielellistäminen, asioiden nimeäminen ja yhteinen ihmettely lapsen kanssa tulevat osaksi arkea luonnostaan oli lapsella kuulovammaa tai ei. Usein näiden vanhempien omat vanhemmat ovat puhuneet heille paljon, leikkineet ja laulaneet lastensa kanssa. Elämme sukupolvien ketjussa ja usein tiedostamatta teemme arjessa asioita samalla tavalla kuin omassa lapsuudenkodissa on tehty. Jos kielellisyys ja yhteinen leikki ei ole ollut lapsuudenkodissa merkittävässä roolissa, saattaa olla työlästä tai tuntua epäluonnolliselta puhua lapselle erityisesti lapsen ollessa pieni. Kun eihän se pikku tirriäinen edes vastaa!

Olkoon perheen kommunikaatiokulttuuri papupatamainen tai hiljaisen tyyni, on perheellä oikeus saada ohjausta kuulovammaisen lapsen vuorovaikutustaitojen ja kielellisten taitojen kehittämiseen. Jos kuntouttava puheterapeutti toteuttaa terapiat päiväkodissa, sopikaa vaihteeksi treffit kotiin. Kerro, että haluat ohjausta. Kerro, että haluat osata tukea lapsesi kommunikaation kehitystä vielä paremmin arkisissa tilanteissa. Pyydä apua – se ei ole heikkoutta!

Ohjausta voi antaa lapsen oma puheterapeutti, kuulokeskuksen puheterapeutti, kuntoutusohjaaja, vertaistukihenkilöt tai vaikka Satakieliohjelman puheterapeutti tai perhekonsultti. Ole yhteydessä ja kysy vinkkejä!

 

SATAKIELI TUTUKSI: Kuulumisia Syyssuhina perhetapahtumasta SATAKIELI TUTUKSI: Nettikahvila

Related Posts

Blogi, Blogit

ARKIKUNTOUTUS KASVAA LAPSEN MUKANA – osa II

Arkikuntoutus kasvaa lapsen mukana

Blogi, Blogit

Arkikuntoutus kasvaa lapsen mukana

Supermarsu

Blogi, Blogit

LUKUILOA: Supermarsu ja Rosvo-Rasvis

Tulevat tapahtumat

Tällä hetkellä ei ole tulevia tapahtumat.

Tilaa uutiskirje

Etsi tietoa sivulta

Anna palautetta

Anna palautetta!

Ota yhteyttä!

Satakieliohjelma

00400 HELSINKI

Katso täältätarkemmat yhteystiedot.

Tukemassa