Satakieliohjelma
  • Mikä Satakieliohjelma?
  • Yhteystiedot
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Tietopankki
    • Satakieliohjelman julkaisut
      • Ilo kommunikoida
      • Syntymästään kuurosokeat lapset ja sisäkorvaistute (pdf)
      • Kuulovammainen lapsi harrastaa (pdf)
      • Yhteistyötä yhteisellä foorumilla (pdf)
      • Lapsi kuulolla -kirja
      • Lapsi ja sisäkorvaistute (pdf)
      • Alustavia tutkimustuloksia 2006-2012 sisäkorvaistutteen saaneiden lasten kommunikaatiomuodoista sekä päiväkoti- ja koulupaikoista (pdf)
      • Katsaus kielen käyttötaitoihin (pdf)
      • Checklista för pragmatiska färdigheter (pdf)
    • Tutkimuskoonnit
    • Satakieliseminaarien teemat ja julkaisut
    • Luentotiivistelmät
  • Yhteistyökumppanit
  • Vertaistukihenkilöt
6.3.2018

10 OIVALLUSTA ARKIKUNTOUTUKSEEN: Use it or lose it (2/10)

Arjen toimivuuden, hetkessä elämisen ja hetkiin pysähtymisen tärkeyttä ei voi liikaa alleviivata. Se on ehdottoman tärkeää! Silti pyydän usein pienten lasten vanhempia katsomaan elämää myös pitkillä valoilla. Pitkät valot hetkeksi päälle ja katse tulevaan: Millaisia asioita haluaisimme lapsen osaavan tai tekevän vaikka kahdenkymmenen vuoden kuluttua? Millaista kieltä – tai kieliä – lapsi käyttää, kuinka hän on vuorovaikutuksessa muiden kanssa ja millaisia asioita hänen arkeensa kuuluu.

Pitkien valojen valokeilassa näkyviin asioihin vaikutetaan tänään, siinä arjessa ja niillä valinnoilla, joita nyt lapsen puolesta ja kanssa teemme. Kuulostaako pelottavalta? Ihan varmasti. Kuulostaako höpötykseltä? Ehkä, mutta se on silti tärkeää. On nimittäin tärkeää tiedostaa, että ne asiat, joiden eteen teemme töitä lasten ollessa pieniä, vaikuttavat lapsen arkeen myös aikuisina.

Pienen lapsen aivot ovat hyvin muokkautuvat. Aivoissa vallitsee viidakon laki: use it or lose it – käytä tai kadota. Monia asioita voi (huh, onneksi!!) oppia ja opetella aikuisenakin, mutta pienten lasten aivoissa yhteyksiä ja oppimista syntyy selvästi nopeammin ja helpommin. Varhaiskuntoutus vaikuttaa, koska aivot ovat plastiset.

Siksi on tärkeää, että kuulonkuntoutus aloitetaan varhain, kun lapsen aivot ovat vielä hyvin muokkautuvat. Tämän vuoksi esimerkiksi sisäkorvaistutteet pyritään leikkaamaan lapsen ollessa noin vuoden iässä, kuulokojekuntoutus aloitetaan usein jo paljon varhemmin. Puhutun kielen kehityksen kannalta on tärkeää, että ne aivot saavat auditiivista stimulaatiota (puhe, laulu, ympäristön äänet) sekä laadullisesti että määrällisesti riittävästi mahdollisimman varhain . Sen vuoksi taas kuulonapuvälineiden säännöllinen käyttö on hyvin tärkeää (lue postaussarjan 1. osa).

Arjen huiskeessa on hyvä muistaa, että luku- ja lauluhetket, keskustelut kastematojen äärellä tai kaupan parkkipaikalla sekä toistuvat tunnesanojen tai vaatteiden nimeämiset ovat ehkä lyhyillä valoilla katsottuna merkityksettömiä hetkiä – ehtii kai sitä myöhemminkin. Mutta pitkillä valoilla katsottuna juuri ne ovat niitä tärkeitä hetkiä, niitä hetkiä, joiden vaikutus ulottuu pitkälle aikuisuuteen. Niissä hetkissä kehitetään kieltä, jolla lapsi tekee uraansa aikuisena. Niissä arjen pienissä hetkissä luodaan valmiuksia kohdata toisia ihmisiä, luoda suhteita ja muuttaa maailmaa.

Kuulumisia kentältä: Ellin terveiset Rovaniemeltä Terveisiä perheestä: Ihana maaliskuu -tervetuloa kevät!

Related Posts

Blogi, Blogit

ARKIKUNTOUTUS KASVAA LAPSEN MUKANA – osa II

Arkikuntoutus kasvaa lapsen mukana

Blogi, Blogit

Arkikuntoutus kasvaa lapsen mukana

Supermarsu

Blogi, Blogit

LUKUILOA: Supermarsu ja Rosvo-Rasvis

Tulevat tapahtumat

Tällä hetkellä ei ole tulevia tapahtumat.

Tilaa uutiskirje

Etsi tietoa sivulta

Anna palautetta

Anna palautetta!

Ota yhteyttä!

Satakieliohjelma

00400 HELSINKI

Katso täältätarkemmat yhteystiedot.

Tukemassa