Hyvät varhaiskuntoutuksen käytänteet: Teknisten apuvälineiden käyttö ja kommunikaation tukeminen (6/10)
Tervetuloa jälleen hyviä varhaiskuntoutuksen käytänteiden pariin. Tässä juttusarjassa paneudutaan kansainvälisesti laadittuihin hyviin kuntoutuskäytänteisiin, jonka joukko tutkijoita, vanhempia ja kuntouttajia ovat koonneet tavoitteenaan luoda tutkimukseen perustuvat, kansainväliset ja hyvät varhaiskuntoutuksen käytänteet kuulovammaisten lasten varhaiskuntoutuksen tueksi ja ohjenuoraksi.
Yhteistyön ja keskusteluiden tuloksena on koottu kymmenen kohdan julkilausuma, joka vapaasti suomennettuna pureskellaan Satakieliohjelman blogissa – tervetuloa mukaan, nyt on kuudennen käytänteen vuoro. Linkit alkuperäiseen artikkeliin sekä aiemmin käsiteltyihin kohtiin löydät tämän jutun lopusta.
Usein kuulee sanottavan: It’s all about communication. Kun kyse on lapsista, joiden kuulo on alentunut, voisi lisätä: It’s all about technology. Kuudessa teesissä yhdistyvät nämä kaksi, kommunikaatio ja tekniikka eli kuulonkuntoutuksen tekniset apuvälineet.
TEKNISTEN APUVÄLINEIDEN KÄYTTÖ JA KOMMUNIKAATION TUKEMINEN
- Tue vanhempia tutustumaan ja käyttämään teknisiä apuvälineitä. Teknisiä apuvälineitä on monenlaisia: kuulonapuvälineitä (sisäkorvaistute, kuulokoje, BAHA-kojeet, FM-laitteet), visuaalisuuteen pohjautuvia teknisiä ratkaisuja (tekstitys, hälytysjärjestelmät jne.), puhetta tukevia ja/tai korvaavia teknisiä apuvälineitä, opiskelun apuvälineitä (tietokone, smartboard-taulut) jne.
- Tue vanhempien tekemiä valintoja kommunikaatiomuodon suhteen
- Pohdi vanhempien kanssa, onko aiemmin tehtyjä päätöksiä kommunikaatiomuotojen suhteen tarpeen täydentää tai vaihtaa
- Valitun kommunikaatiomuodon täytyy olla palveluntuottajan (esim. puheterapeutin) hallussa.
Aiemmin käsitellyt hyvät käytänteet:
- Ajoissa, oikeaan aikaa ja yhdenvertaisesti tuotetut palvelut
- Perheen ja palveluntuottajan kumppanuus
- Tietoiset valinnat ja päätökset
- Sosio-emotionaalinen tuki
- Varhainen vuorovaikutus perheessä
Best Practices in Family-Centered Early Intervention fo Children Who Are Deaf or Hard od Hearing: An International Consesus Statement (M. P. Moeller, G. Carr, L. Seaver, A. Stredler-Brown & D. Holzinger (2013). Journal of Deaf Studien and Deaf Education 18:4.
weight loss tipsStacey Keibler wardrobe malfunction reveals pink G