Satakieliohjelma
  • Mikä Satakieliohjelma?
  • Yhteystiedot
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Tietopankki
    • Satakieliohjelman julkaisut
      • Ilo kommunikoida
      • Syntymästään kuurosokeat lapset ja sisäkorvaistute (pdf)
      • Kuulovammainen lapsi harrastaa (pdf)
      • Yhteistyötä yhteisellä foorumilla (pdf)
      • Lapsi kuulolla -kirja
      • Lapsi ja sisäkorvaistute (pdf)
      • Alustavia tutkimustuloksia 2006-2012 sisäkorvaistutteen saaneiden lasten kommunikaatiomuodoista sekä päiväkoti- ja koulupaikoista (pdf)
      • Katsaus kielen käyttötaitoihin (pdf)
      • Checklista för pragmatiska färdigheter (pdf)
    • Tutkimuskoonnit
    • Satakieliseminaarien teemat ja julkaisut
    • Luentotiivistelmät
  • Yhteistyökumppanit
  • Vertaistukihenkilöt
27.10.2014

Hyvät varhaiskuntoutuksen käytänteet: Työntekijöiden ajantasainen tietotaito (7/10)

Kuva: Hannele Hyvärinen
Kuva: Hannele Hyvärinen

Meistä jokainen haluaa varmasti kohdata ammattilaisen, joka on perehtynyt juuri siihen asiaan, mitä olemme hoitamassa. Emme halua, että suutari tekee räätälin töitä, vaikka molemmat osaavat käyttää ompelukonetta. Emme myöskään halua, että pankkiasioitamme hoitaa virkailija, joka hallitsee talousluvut ja laina-asiat ehkä kutakuinkin suurin piirtein.

Onneksi terveydenhuoltoalalla valvonta on Suomessa tiivistä. Siitä huolimatta on mielestäni seitsemännen varhaiskuntoutuksen käytänteen, työntekijöiden ajantasaisen tietotaidon, esiin nostaminen on hyvin tärkeää. Kun kuulovammaisia lapsia syntyy Suomessa vuosittain vain muutamia kymmeniä, on tietotaidon kehittäminen ja ylläpitäminen joskus haastavaa. Asiantuntemusta ja ajantasaista tietotaitoa löytyy varmasti yliopistosairaaloiden kuulokeskuksista, mutta voi olla, että terveydenhoitaja, lastentarhanopettaja, opinto-ohjaaja tai puheterapeutti kohtaa kuulovammaisen lapsen työurallaan vain yhden ainoa kerran. Mitä tietoa ja taitoa hän silloin tarvitsee, ja kuinka voisimme kehittää tiedonsaantia?

Satakieliohjelma pyrkii osaltaan vastaamaan haasteeseen järjestämällä koulutus- ja verkostopäiviä, joissa jaetaan tietoa, vaihdetaan kokemuksia ja pohditaan hyviä työmalleja. Jatkossa koulutus- ja verkostopäivät järjestetään live-tapahtuman lisäksi myös webinaareina, jolloin tietoa tarvitseva saa päivitettyä osaamistaan paikasta riippumatta.

Seuraava alueellinen koulutus- ja verkostopäivä sekä webinaari järjestetään maaliskuun 16. päivä. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan.

 

Seitsemäs hyvä varhaiskuntoutuksen käytänne on siis:

TYÖNTEKIJÖIDEN AJANTASAINEN TIETOTAITO

  • Pohdi, mitkä ovat keskeisiä tietoja ja taitoja vanhemmille, joilla on kuulovammainen lapsi.
  • Entä millaista osaamista ammattilaisilla tulisi olla? Osaamisen kehittäminen on hyvin tärkeää.
  • Ammattilaisille tulee tarjota jatkuvaa koulutusta, jotta heidän osaamisensa on ajantasaista.
  • Myös mentorointi, työnohjaus ja ammatillinen itsearviointi ovat suotavia.
  • Varmista, että perhe saa kuntoutusta, jonka toteuttajalla on tietoa ja osaamista auttaa kuulovammaisisia lapsia sekä heidän vanhempiaan.
  • Varmista, että perhe saa hyvää kielimallia ja opetusta, mikäli he ovat päättäneet opiskella viittomakieltä.

 

eFiscal conservatism r
christina aguilera weight lossBeginners guide to the 4Cs of diamonds
Hyvät varhaiskuntoutuksen käytänteet: Varhainen vuorovaikutus perheessä (5/10) Hyvät varhaiskuntoutuksen käytänteet: Teknisten apuvälineiden käyttö ja kommunikaation tukeminen (6/10)

Related Posts

Blogi, Blogit

ARKIKUNTOUTUS KASVAA LAPSEN MUKANA – osa II

Arkikuntoutus kasvaa lapsen mukana

Blogi, Blogit

Arkikuntoutus kasvaa lapsen mukana

Supermarsu

Blogi, Blogit

LUKUILOA: Supermarsu ja Rosvo-Rasvis

Tulevat tapahtumat

Tällä hetkellä ei ole tulevia tapahtumat.

Tilaa uutiskirje

Etsi tietoa sivulta

Anna palautetta

Anna palautetta!

Ota yhteyttä!

Satakieliohjelma

00400 HELSINKI

Katso täältätarkemmat yhteystiedot.

Tukemassa