Satakieliohjelma
  • Mikä Satakieliohjelma?
  • Yhteystiedot
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Tietopankki
    • Satakieliohjelman julkaisut
      • Ilo kommunikoida
      • Syntymästään kuurosokeat lapset ja sisäkorvaistute (pdf)
      • Kuulovammainen lapsi harrastaa (pdf)
      • Yhteistyötä yhteisellä foorumilla (pdf)
      • Lapsi kuulolla -kirja
      • Lapsi ja sisäkorvaistute (pdf)
      • Alustavia tutkimustuloksia 2006-2012 sisäkorvaistutteen saaneiden lasten kommunikaatiomuodoista sekä päiväkoti- ja koulupaikoista (pdf)
      • Katsaus kielen käyttötaitoihin (pdf)
      • Checklista för pragmatiska färdigheter (pdf)
    • Tutkimuskoonnit
    • Satakieliseminaarien teemat ja julkaisut
    • Luentotiivistelmät
  • Yhteistyökumppanit
  • Vertaistukihenkilöt
22.8.2014

Hyvät varhaiskuntoutuksen käytänteet: Varhainen vuorovaikutus perheessä (5/10)

Hevoset valjaissa Bad Ischlin puistossa
Vuorien valloittavat vossikat. Kuva: Hannele Hyvärinen

FCEI-kongressin pääteema, jonka ympärille ohjelma ja ajatusmaailma kietoutuu, on perhelähtöinen kuntoutus – sopii erinomaisesti myös Satakieliohjelman ajatusmaailmaan. Perhelähtöisellä kuntoutuksella tarkoitetaan perheen arkitilanteissa toteutuvaa, arkeen nivoutunutta kuntoutusta, johon perhe saa tukea ja ohjausta puheterapeutilta tai muulta ammattihenkilöltä. Puheterapeutin asiakkaina ovat lapsen ohella vanhemmat ja/tai päivähoidon henkilökunta, jotta he osaavat tukea arjessa lapsen kielen kehittymistä lapselle sopivalla tavalla ja yhdessä sovituin tavoittein. Maailmalla perhelähtöinen kuntoutus on jo ilahduttavan usein vallitseva käytäntö. Meillä Suomessa puheterapia toteutuu vielä harmittavan usein “koppiterapiana”, jolloin terapiassa opittujen asioiden yleistyminen arkeen on hidasta ja joskus, uskallan sanoa, mahdotontakin.

Kielenkehityksen voima on arjessa ja vanhemmissa, sen todistaa tiedekin. Viides hyvien varhaiskuntoutuksen käytänteiden teesi onkin:

VARHAINEN VUOROVAIKUTUS PERHEESSÄ

  • Vanhemmat ja puheterapeutti (tai muu ammattihenkilö) tekevät yhdessä töitä lapsen kielen kehityksen tukemiseksi luomalla lapselle parhaan mahdollisen kielenoppimisympäristön
  • Arkitilanteet, leikit, pelit ja aivan tavalliset arjen vuorovaikutustilanteet kehittävät lapsen kieltä, kun arjessa käytetty kieli on rikasta ja lapsen kehitystasoon sopivaa – puheterapeutti (tai muu kuntouttaja) ohjaa ja konkreettisesti opastaa vanhempia hyödyntämään arkitilanteet lapsen kehitykseen sopivalla tavalla
  • Puheterapeutti ohjaa vanhempia vastaamaan lapsen kommunikaatioaloitteisiin
  • sekä järjestää käytännönläheisiä tuokioita, jotka perustuvat perheen arkikäytäntöihin, leikkeihin tai kiinnostuksenkohteisiin
  • Puheterapeutti antaa vanhemmille positiivista palautetta onnistumisista ja auttaa vanhempia havaitsemaan osaamisensa ja oppimaan myös uusia tapoja tukea lapsen kehitystä
  • Ammattilaiset tukevat vanhempia viittomakielen opiskelussa, mikäli se on perheen valinta
  • Kuntouttajan tulee myös hallita sujuvasti kommunikaatiomuoto, jonka vanhemmat ovat valinneet
  • Perheen valintojen, uskonnon, kulttuurin ja tapojen kunnioittaminen ja huomioon ottaminen on hyvin tärkeää.

 

If you were going to have naked titties
weight loss tipsVega Whole Food Health Optimizer vs
Hyvät varhaiskuntoutuksen käytänteet: Sosio-emotionaalinen tuki (4/10) Hyvät varhaiskuntoutuksen käytänteet: Työntekijöiden ajantasainen tietotaito (7/10)

Related Posts

Blogi, Blogit

ARKIKUNTOUTUS KASVAA LAPSEN MUKANA – osa II

Arkikuntoutus kasvaa lapsen mukana

Blogi, Blogit

Arkikuntoutus kasvaa lapsen mukana

Supermarsu

Blogi, Blogit

LUKUILOA: Supermarsu ja Rosvo-Rasvis

Tulevat tapahtumat

Tällä hetkellä ei ole tulevia tapahtumat.

Tilaa uutiskirje

Etsi tietoa sivulta

Anna palautetta

Anna palautetta!

Ota yhteyttä!

Satakieliohjelma

00400 HELSINKI

Katso täältätarkemmat yhteystiedot.

Tukemassa