Hyvät varhaiskuntoutuksen käytänteet: Perheen ja palveluntuottajan kumppanuus (2/10)
Kun tavoitteena on hyvä kuulovammaisten lastenvarhaiskuntoutus, on toinen “kymmenestä käskystä” mielestäni erityisen tärkeä:
PERHEEN JA PALVELUNTUOTTAJAN KUMPPANUUS
- Tasapainoinen kumppanuus on luottamusta, rehellisyyttä, avointa kommunikaatiota ja vastavuoroisuutta
- Sensitiivinen ja empaattinen vuorovaikutus
- Huomio lapsen kuntouttamisesta vanhemman ja lapsen vuorovaikutuksen tukemiseen
- Perheen tarpeiden, toiveiden ja tavoitteiden huomioiminen
- Perheen tarkka kuunteleminen – mitkä ovat todelliset tarpeet esitettyjen huolien takana?
- Vanhempien (ja muiden lähiaikuisten) osaamisen ja itseluottamuksen vahvistaminen – tavoitteena lapsen kehityksen tukeminen
- Kulttuuristen erojen huomioiminen
- Vastaanottoaikojen sopiminen perheen arkeen
- Palveluntuottajan omien vahvuuksien ja kehittämisalueiden sekä avuntarpeen tunnistaminen
- Palveluntuottajan tarjoaa sekä tietoa että henkistä tukea.
Palvelutuottajalla (engl. provider) tarkoitetaan tässä yhteydessä kaikkia niitä ammattilaisia, jotka tekevät töitä perheen parissa: lääkäreitä, kuulontutkijoita, sairaalan muita työntekijöitä, kuntouttajia, kuntoutusohjaajia ja päivähoidon työntekijöitä.
Taustaa hyville käytänteille, julkilausuman ensimmäisen kohdan sekä linkin alkuperäiseen artikkeeliin löydät edellisestä blogikirjoituksestamme: Ajoissa, oikeaan aikaan ja yhdenvertaisesti tuotetut palvelut (1/10)
creative and exciting career option
weight loss tipsAir Force One shoes are still classic and fashion
weight loss tipsAir Force One shoes are still classic and fashion